Bett//Kakor mums

Måste få tag i ett bett snart.. känns inge kul.. fattig är jag med andra ord! så jag kan inte beställa heller:P

jaja, delar med mig av ett recept iallafall.. jag och mamma ska pröva baka dom någon dag:)
Det här är macroner på franskt vis.

ca 60 Macarons naturelles
200 g florsocker
100 g mandelmjöl
100 g äggvita
1 tsk citronsaft
30 g socker

Börja med att:

1. Sätt ugnen på 100 grader
2. Skålla och skala mandeln. Bred ut på bakplåt och torka i minst 1 timme.
3. Kör mandeln i en matberedare/mixer till ett fint mjöl. Sikta mjölet genom en sikt och förvara i burk med lock.

Beredning för Macronsmeten

1. Sätt ugnen på 170 grader.
2. Sikta florsocker i en bunke och tillsätt mandelmjölet. Blanda väl.
3. Vispa äggvitorna och citronsaften i en ren metallskål tills de är halvstyva. Tillsätt 30 g socker och vispa till ett styvt skum.
4. Vänd ner mandelsockretmed en träslev till en seg massa.
5. Lägg bakplåtspapper på två dubbla plåtar.
6. Fyll massan i en spritspåse med slät tyll nr 8 och spritsa ut ca 60 småbottnar med en diameter på ca 2 cm med ca 2,5 cm mellan varje.
7. Låt stå och få en skorpta på ytan i 15-30 minuter.
8. Baka i ugnen i 7-8 minuter. Utsidan ska vara mjuk och glansig och insidan ska vara mjuk.
9. Låt stå och vila i ca 10 minuter för att kalna.
10. Vänd bakpappret med bottnarna på och pensla baksidan försiktigt med lite vatten. Låt vila i 5 minuter. Sedan går dom att lossa på.

Det finns såklart många recept på Macroner men eftersom det här är självaste Jan Hedhs favorit så delar jag det..;)




Kommentarer
Gunnar

Är det bett till E eller till kursen? Annars kan du väl fråga karin, hon lär väl ha ett normalt tränsbett någonstans bland alla sina trehundasjuttioelva olika ;)

2011-03-11 @ 20:18:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback